יום שישי, 23 באוגוסט 2013

עוגת דבש תמרים לראש השנה

Date-Honey Cake for Rosh Hashana: please scroll down for English



ראש השנה בפתח, חייבים עוגת דבש, ויש לי על מי להסתמך כשאני אומרת דבש תמרים, כלומר סילאן: "'ארץ זבת חלב ודבש, ר' אליעזר אומר: חלב זה חלב הפירות, דבש זה דבש תמרים."
(מכילתא דרשב"י יג, ה). 
  
המתכון הוא תוצאה של כמה נסיונות לטיבעון המתכון של אמא שלי לעוגת דבש. כשהחלפתי דבש בסילאן בלבד, התוצאה היתה מעט מרירה, וחלק מהטועמים לא אהבו. בניסוי הבא עידנתי את הטעם הפראי של הסילאן במעט סירופ מייפל, הוספתי תפוחים ותמרים, ואני מרוצה. מקווה שגם אתם תנסו ותאהבו.

שתהיה שנה טובה וטעימה לכולנו.

רכיבים

310 גרם קמח רגיל (¼2 כוסות)
2 כפיות אבקת אפיה
1 כפית סודה לשתייה
150 גרם סוכר (¾ כוס) 
2 כפיות זנגוויל (ג'ינג'ר) טחון
1 כפית קינמון טחון
⅛ כפית ציפורן טחון
¼ כפית אבקת וניל טהור
מעט מוסקט מגורר (בערך חמישה סיבובים קצרים על פומפייה דקה)

¾ כוס שמן
½ כוס סילאן ללא תוספת סוכר
2 כפות סירופ מייפל טהור
1 כוס קפה או תה חזק
⅔ כוס רסק תפוחי עץ (או 2 יחידות של רסק תפוחי עץ קנויות, במשקל 113 גרם כל אחת)
1 כפית חומץ הדרים או חומץ תפוחי עץ
1 תפוח עץ גרנד (או כל תפוח חמוץ), קלוף וחתוך לקוביות קטנטנות
5 תמרים קצוצים



הכנה

מחממים תנור לחום בינוני-נמוך, 160-180 מעלות צלסיוס. משמנים שתי תבניות אינגליש קייק או כ-15 תבניות מאפינס (תלוי בגודל).

מנפים לקערה קמח ואבקת אפייה. מוסיפים סודה לשתייה, סוכר, זנגוויל, קינמון, ציפורן, וניל ומוסקט. מודדים בכוס מדידה את השמן ויוצקים אותו אל הקערה. מודדים את הסילאן באותה כוס, ויוצקים לקערה. מכיוון שהכוס משומנת, הסילאן מחליק ממנה בקלות. מוסיפים סירופ מייפל, קפה או תה, רסק תפוחי עץ וחומץ ומערבבים בכף לבלילה אחידה. מוסיפים את התפוח הקצוץ והתמרים הקצוצים.

יוצקים את הבלילה לתבניות בערך עד ⅔ מגובהן, ומעבירים לתנור.
אופים  20–40 דקות עד שקיסם שננעץ בעוגה יוצא יבש. משך האפייה תלוי בתבנית – ככל שהתבניות קטנות יותר, האפייה קצרה יותר.





העוגה טעימה יותר כעבור יום או יומיים. אפשר לעטוף היטב ולהקפיא.
אפשר להוסיף או לשנות את התבלינים לפי הטעם.

טיפ: רסק תפוחי עץ משמש אצלי תחליף לביצים בעוגות. ניתן לקנות חבילות של שישה גביעים במשקל 113 כ"א, כמו אלו שבתמונה, ללא תוספת סוכר או תבלינים. אני שומרת את הגביעים הריקים ומקפיאה בהם רסק תפוחים תוצרת בית.


Date-Honey Cake for Rosh Hashana
This scented cake uses date nectar instead of the traditional honey, as well as apples and dates
Feel free to adjust spices to your taste!

Ingredients
310 grams plain flour (2¼ cups)
2 teaspoons baking powder
1 teaspoon baking soda
150 gram sugar (¾ cup)
2 teaspoons dried powdered ginger
1 teaspoon powdered cinnamon
⅛ teaspoon powdered cloves
¼ teaspoon pure vanilla powder
Pinch grated nutmeg
¾ cup neutral-tasting oil (e.g. sunflower)
½ pure date honey, no sugar added (silan)
2 Tablespoons pure maple syrup
1 cup strong coffee or tea, cooled
cup unsweetened apple puree
1 teaspoon apple cider vinegar
1 sour apple, peeled and ifnely cybed
5 chopped medjool dates

Method
Preheat oven to low-medium heat (160 to 180 degrees Centigrade). Grease two medium-sized oblong cake tins or a 15-muffin muffin tray.

Sift flour into a medium-sized bowl, add baking powder, baking soda, sugar, ginger, cinnamon, cloves, vanilla and nutmeg. Measure the oil into the cup and pour into the bowl. Now measure the date-honey into the same cup, and pour into the bowl (it will slip out easily because of the oil!). Add maple syrup, coffee or tea, apple puree and vinegar and mix by hand to an even texture. Add chopped apple and dates. Transfer into muffin tin or baking tin (two-thirds way up), and bake 20 to 40 minutes (depending on muffin/cake size) or until a skewer inserted in the cake comes out clean. 
This cake improves over time. Shana Tova/Happy New Year!

12 תגובות:

  1. "ויש לי על מי להסתמך"

    את נהדרת, העוגה ניראה מעולה, הצילומים שלך פשוט יפיפיים!

    אהבתי את השימוש ברסק תפוחים שגם מדבר בשפה של החג וגם מוסיף עסיסיות.

    השבמחק
  2. תמונות משגעות ואוירת חג רגועה...זה בדיוק מה שצריך. תודה על המתכון - ינוסה בהקדם!

    השבמחק
  3. נראה מעולה
    מחכה לטעום!!

    השבמחק
  4. תודה מרילין ודנה - גם על העידוד וההשראה! ותודה אחותי :)

    השבמחק
  5. תודה רבה על מתכון שנשמע נפלא.
    הגעתי לכאן מהבלוג של דנה - אז תכף הולכת להגיב גם שם - אבל הכבוד הראשוני מגיע ליוצרת.
    ושאלה: אין לי - ולא נראה לי שיהיה לי - אבקת וניל טהור. יש תחליף או לוותר.
    ובאותה רוח: אין לי חומץ הדרים או תפוחים - וגם לא יהיה לי - אין שימוש ותופס מקום מיותר. אז חומץ רגיל או לוותר?
    ושאלה אחרונה - יש לי סילאן רגיל. אני מניחה שלא צריך להוריד מכמות הסוכר?
    ותודה מראש על התשובות,
    שנה טובה וחתימה טובה
    (אה, אהבתי את המובאה מהמכילתא. כבר מזמן שמעתי שדבש במקרה וכנראה גם בתקופת המשנה הוא דבש תמרים (מה שמשמח מאוד את ליבי, כי אני לא אוהבת דבש), אבל מה זה חלב פירות? (בטוח שפירות ולא פרות???)
    (וסליחה על אריכות התתגובה. כשאני מתחילה, קשה לי להפסיק.)
    ושוב
    שנה טובה וחתימה טובה

    השבמחק
  6. תודה רבה רותי!
    אם אין לך וניל, את יכולה לוותר או אפילו להמיר כף מהסוכר בכף סוכר וניל (זה שקונים בשקיות).
    אל תוותרי על חומץ, כי הוא עוזר להתפחה של העוגה: שימי חומץ "לבן".
    אל תורידי מהסוכר אלא אם כן את ממש אוהבת לא מתוק. העוגה לא מתוקה מדי.

    ובקשר למובאה, בדיון שם ר' אליעזר אכן אומר שזה חלב פירות, כמו שנאמר ביואל "וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא יִטְּפוּ הֶהָרִים עָסִיס, וְהַגְּבָעוֹת תֵּלַכְנָה חָלָב" - אבל ר' עקיבא לא מסכים אתו :)

    השבמחק
  7. תודה רבה על התשובה.
    גם חומץ לבן אני צריכה לקנות - אז אולי כבר אקנה חומץ תפוחים.
    נראה מתאים.

    ואני עם ר' עקיבא - מאיפה אני אמצא עכשיו חלב פירות?
    (מה שהיה פותר הרבה בעיות של פרוות המתכונים!)

    השבמחק
  8. נשמע מעולה רק שאני גרה במקסיקו ואין פה סילאן, נראה לך שיעבוד רק עם מייפל? תודה, אנה

    השבמחק
  9. אנה, אני לא יודעת ... לא ניסיתי, ולמרות שאין סיבה שלא, הייתי חוששת לנסות ו"לבזבז" מוצר יקר כמו סירופ מייפל! יש לך אפשרות להזמין מארה"ב אולי? שנה טובה!

    השבמחק
  10. הייי :)
    אני רוצה להכין את העוגה.. אבל חשבתי להחליף את התה במיץ תפוזים.. זה נראה לך יהיה בסדר?
    ואני לא אוהבת תפוחים חתוכים בעוגה (רסק תפוחים אין לי בעיה), האם אפשר במקום זה להוסיף אגוזים קצוצים?
    ולהמיר את הקמח בקמח כוסמין או מלא?

    השבמחק
  11. הי לורן
    את יכולה להשמיט תפ''ע קצוץ ולהחליף תה במיץ תפוזים.
    אפשר להמיר קמחים אבל זה ישפיע על כמות הנוזלים, יתכן שתצטרכי להוסיף עוד קצת נוזל.
    שנה טובה,!

    השבמחק
  12. הי, מאז שפרסמת את המתכון, זו העוגה המככבת אצלנו בחגים, תודה רבה

    השבמחק