יום שני, 2 בספטמבר 2013

לזניה טבעונית במליות דלעת וקרם תרד


לזניה חגיגית ועשירה בטעמים, מורכבת מעלי פסטה ומליות תרד ודלעת ברוטב עגבניות.
כשבאתי "לטבען" לזניה חלבית, לא רציתי להשתמש בטופו, פשוט כי הוא לא טעים לי. מרילין איילון (הקישור מוביל למבחר מסחרר וטעים של סלטים בבלוג שלה, שאינו טבעוני) לימדה אותי להכין "קרם קשיו" מאגוזי קשיו מושרים במים, מסוננים וטחונים. הקרם הזה מוצלח במנות רבות ואפשר להוסיף לו טעמים מעודנים. כאן השתמשתי בו בתוספת שקדים מושרים כדי להקרים את התרד.

הלזניה אמנם קלה להכנה אבל דורשת הרבה כלים ושלבים. צריך לבשל רוטב עגבניות, להשרות את הקשיו, לאפות את הדלעת למלית ולאדות את התרד. לטעמי התוצאות מצדיקות את ההשקעה, בוודאי לארוחת חג. אפשר גם לקצר בתהליכים – ציינתי במהלך המתכון הצעות לקיצורי דרך.

הלזניה מוצלחת במיוחד אחרי יום או יומיים במקרר, כשהיא מתמצקת וקל יותר לחתוך אותה. ניתן להכין אותה מראש ולהקפיא לפני (כן!) או אחרי האפייה. כשמפשירים, כדאי להעביר למקרר להפשרה איטית.

אפשר להוסיף בין השכבות פרוסות דקיקות של חצילים או קישואים משוחים במעט שמן זית וקלויים בתנור במקביל לזמן האפייה של הדלעת.





רכיבים

לתבנית של 30×25 ס"מ בערך

חבילה של עלי לזניה (מודדים מראש כמה עלים צריך לכל שכבה)

לרוטב העגבניות 
1 כף גדושה שום כתוש
2 כפות שמן זית
2 ק"ג עגבניות בשלות, קלופות וחצויות
כפית אורגנו יבש
כף מלח גס
6 עגבניות מיובשות (לא חובה)

למלית הדלעת
כחצי קילו דלעת או דלעת יפנית (הכתומה הבינונית)
5-6 שיני שום לא קלופות
4 כפות שמן זית
3-4 עלי מרווה טרייה
מלח גס לפיזור על הדלעת
פלפל שחור גרוס
  
לקרם התרד 
חצי כוס אגוזי קשיו
חצי כוס שקדים קלופים
חבילה תרד טרי
1 כף שמן זית
2 שיני שום כתושות
2 כפות פסטו מוכן
2 כפות ממרח זיתים
1 כף לימון כבוש (אם אין, אפשר להשתמש בקליפת לימון מגוררת)
אגוז מוסקט: בערך ארבעה סיבובים של האגוז על פומפייה דקה
מלח ופלפל שחור גרוס לפי הטעם

הכנה

 רוטב העגבניות 
בסיר גדול מאדים את השום בשמן הזית. מוסיפים את העגבניות הטריות, את העגבניות המיובשות (אם משתמשים), מלח ואורגנו. מכסים ומבשלים כשעה על אש קטנה. מסירים את המכסה חלקית ומבשלים עוד כשעה. מדי פעם בוחשים בכף עץ. טוחנים בבלנדר מוט או במעבד מזון. עד כאן ניתן להכין מראש וגם להקפיא.
קיצור דרך: משתמשים בשתי קופסאות גדולות (800 גרם) של עגבניות מרוסקות במקום העגבניות הטריות.

מלית הדלעת 
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס). חותכים לפלחים את הדלעת. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, יוצקים על הפלחים 2 כפות שמן זית, מפזרים מלח גס ואת עלי המרווה. אופים בחום בינוני כחצי שעה עד ארבעים דקות, או עד שהדלעת מתרככת. באמצע האפייה מוסיפים את שיני השום בין הפלחים. מוציאים מהתנור, מוציאים בכף את הדלעת מהקליפה ומעבירים לקערה של מעבד מזון. סוחטים לתוכה גם את תוכן שיני השום. טוחנים עם 2 כפות שמן זית ומתבלים במלח ופלפל. ניתן להכין מראש ולהקפיא.
קיצור דרך: מקלפים את הדלעת וחותכים לקוביות, מוסיפים שמן זית ומרווה, ומרככים במיקרוגל עם חצי כוס מים כעשר דקות – תלוי בעוצמת המכשיר. מסננים היטב ומוסיפים שום כתוש (במקום שום אפוי) בעת הטחינה.

קרם התרד 
משרים במים את הקשיו והשקדים הקלופים לפחות לשעה.
מנקים ושוטפים את התרד הטרי. מאדים אותו בסיר גדול עם שמן הזית ושתי שיני שום קצוצות, עד שכולו מתרכך ומשנה צבע. מעבירים לקערה עם מי קרח (להפסקת הבישול) וסוחטים היטב. מסננים שקדים וקשיו, מעבירים למעבד המזון, וטוחנים למחית עם הפסטו, ממרח הזיתים וממרח הלימון. מוסיפים את התרד הסחוט, מלח ופלפל לפי הטעם, וטוחנים. טועמים ומתקנים תיבול.
קיצור דרך: מפשירים חצי חבילה של מדליוני תרד קפואים במקום לאדות תרד טרי.

הרכבת הלזניה 
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס), ומרכיבים את הלזניה: יוצקים מעט מרוטב העגבניות לתבנית. מסדרים עליו עלי לזניה. יוצקים עוד רוטב ועליו שמים מחצית מקרם התרד. יוצקים עוד רוטב, ועליו מסדרים עוד עלי לזניה. יוצקים על עלי הלזניה רוטב, ומניחים עליו מחצית מקרם הדלעת, וחוזר חלילה. מכסים את הכול בנדיבות ברוטב ומכסים את התבנית ביריעת אלומיניום. אופים כארבעים דקות.

כדאי מאד להכין את הלזניה מראש, ולתת לה להתייצב לילה במקרר לפני חימום ביום ההגשה.


 חבצלות חוף בתל אביב
שנה טובה!








4 תגובות:

  1. WOW תמר, תקשיבי, זה רעיון מעולה לשלב את ה"גבינת" קשיו בלזניה!! אזכור זאת.


    השבמחק
  2. האם אפשר להשתמש בשקדים טחונים ובפחות עגבניות ? אין לי הרבה

    השבמחק
    תשובות
    1. המתכון פתוח לשינויים :-) אפשר למשל לדלל את רוטב העגבניות במים או ברכז עגבניות ומים , אבל להקפיד שהרוטב יכסה את הלזניה.
      אם השאלה על השקדים היא במקום קשיו, אפשר, אבל המרקם יהיה שונה, כי הקשיו נותנים מרקם קרמי

      מחק