יום שני, 2 בדצמבר 2013

פעמיים חצילונים: אפויים וגם כבושים

יש משהו מצודד בירקות מיניאטוריים. כשראיתי בשוק חצילונים, מיד קניתי קופסה וחזרתי הביתה עם הרבה תכניות. חלק מהחצילים פרסתי ואפיתי ברוטב, וחלק כבשתי עם סלק. התוצאה – שפתיים יישקו. אני לא בטוחה מה יותר טעים, אבל הצטערתי שקניתי רק קופסה אחת. בפעם הבאה אכין גם את המתכון של מייסון למַקְדוּס – חצילונים ממולאים באגוזים ושום וכבושים בשמן זית.



חצילונים אפויים ברכז רימונים, רוטב סויה ושמן סומסום

פרוסות החצילונים נאפות ברוטב עשיר בטעמים. אפשר להגיש חם כתוספת, וגם קר: בסלט ירקות או בכריך עם טחינה וירקות טריים.



רכיבים

400 גרם חצילונים
3 שיני שום, כתושות
1 כף ג'ינג'ר טרי מגורר
2 כפות שמן חמניות
1 כף רכז רימונים
2 כפות רוטב סויה
1 כפית שמן סומסום

2 כפות בצל ירוק קצוץ
2 כפות כוסברה טרייה קצוצה

הכנה

מחממים תנור לחום בינוני (160 מעלות צלסיוס) ומרפדים תבנית קטנה-בינונית בנייר אפייה. פורסים את החצילונים לפרוסות דקות. בקערה קטנה מערבבים את השום, הג'ינג'ר, שמן החמניות, רכז הרימונים, רוטב הסויה ושמן הסומסום. מסדרים את פרוסות החצילונים בתבנית, יוצקים עליהם את הרוטב ומערבבים לכיסוי מושלם של הפרוסות. מכסים את התבנית ביריעת אלומיניום ומהדקים אותה. אופים בתנור כחצי שעה, או עד שהחצילונים רכים וספוגים ברוטב. מוציאים מהתנור, מוסיפים את הבצל הירוק והכוסברה.


חצילונים כבושים עם סלק בחומץ 

המתכון מבוסס על מתכון שמצאתי  אצל  עובדיה,  בשלן ומומחה להחמצת ירקות, שמרכז באתרו מתכונים נאש-דידאניים.




רכיבים 

לצנצנת אחת גדולה

300 גרם חצילונים
מים לבישול החצילונים

1 סלק מקולף ופרוס
1 כף גדושה מלח גס
2 כוסות מים
2 שיני שום פרוסות
½ ס"מ פלפל ירוק חריף, פרוס דק
½ כוס חומץ (או יותר, לפי הצנצנת שמשתמשים בה)
1 כפית סוכר

הכנה

משתמשים בשני סירים: באחד מבשלים את החצילונים בישול קצר, ובאחר מבשלים את הסלק במים מומלחים שישמשו אחר-כך בסיס לנוזל הכבישה.

שוטפים את החצילים, מסלקים את הגבעול. חורצים חריץ לאורך החצילון לכיוון הגבעול אבל לא עד הסוף.  בסיר אחד, מרתיחים מים. כשהמים רותחים מבשלים בהם את החצילונים למשך 3 דקות בלבד. מסננים, שוטפים במים קרים.

במקביל, מבשלים בסיר האחר את הסלק הפרוס בשתי כוסות מים שהומלחו בכף מלח: מבשלים   למשך 10 דקות, עד שפרוסות הסלק רכות למדי.
מסדרים את החצילונים ופרוסות הסלק בצנצנת, לסירוגין עם פרוסות השום והפלפל החריף.

בכוס מידה, מודדים חצי כוס מי-בישול וחצי כוס חומץ הדרים פשוט. מוסיפים כפית סוכר לשבירת החמיצות, ויוצקים לצנצנת עד לכיסוי החצילונים והסלק. אם צריך, מכינים עוד נוזל כבישה ביחס של 1:1 וממלאים את הצנצנת. מכסים וסוגרים את הצנצנת. מעמידים על אדן החלון ליומיים-שלושה ואז מעבירים למקרר. טעים במיוחד בכריך עם טחינה או חומוס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה