יום שני, 20 בינואר 2014

נפלאות הפילו - כיסונים ממולאים בדלעת מופלאה

כל דבר משתדרג במעטפה פריכה של בצק פילו, ולמרות השמועות, ממש קל לעבוד אתו: במעט מאד עבודה מתקבלים מאפים מרשימים, "אוכל אצבעות" אולטימטיבי, שניתן להקפיא ולחמם בתנור או על פלטה.

אפשר למלא במלית מתוקה או מלוחה, ואפשר לשדרג שאריות למנה נהדרת, כפי שקרה לי: התנור עבד במלוא המרץ, וכדי לנצל את האנרגיה שלו הוספתי תבנית עם פרוסות דלעת משוחות במעט שמן זית. רק כעבור כמה ימים נזכרתי בדלעת האפויה שבמקרר, והשתמשתי בה למילוי כיסונים מבצק פילו. 

נ"ב: אני מפשירה חבילות ומחזירה למקפיא בלי למצמץ, ולא מבחינה בשינוי בתוצאה.




רכיבים
6-8 עלי פילו מופשרים
שליש כוס שמן קנולה
2 כפות שומשום לפיזור

מלית
500 גרם דלעת מקולפת
1 כף שמן זית
עלים מגבעול מרווה אחד
מלח גס לפיזור
מלח לתיבול
חצי כפית ממרח קארי

הכנה
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות), מרפדים תבנית גדולה בנייר אפיה. חותכים את הדלעת לקוביות גדולות, מברישים בשמן זית, מפזרים עלי מרווה ומלח גס. אופים עד לריכוך, כחצי שעה. מסננים היטב, מועכים במזלג או במעבד מזון. מוסיפים ממרח קארי ומלח לפי הטעם. מצננים. עד כאן אפשר להכין ימים אחדים מראש ולשמור במקרר.

מחממים את התנור לחום בינוני-גבוה (200 מעלות), מרפדים תבנית בנייר אפייה. 

כאמור, העבודה עם הבצק קלה מאד: מפשירים חבילה, פורסים אותה על משטח ומכסים במגבת. מכינים בצד את המלית, קערית עם שמן, מברשת, עדיף מסיליקון, ותבנית מרופדת בנייר אפיה. מוציאים מהחבילה בכל פעם עלה, מברישים בשמן, מניחים עליו עלה נוסף ומברישים גם אותו.מסמנים בסכין חדה ריבועים או מלבנים ליצירת כיסונים. מניחים על כל ריבוע או מלבן כף מלית, וסוגרים בצורה הרצויה, כמו בורקס. אם בצק נקרע, אל דאגה: מכסים את הקרע בעלה בצק נוסף. צובטים או מקפלים לסגירה, מברישים את הכיסונים המוכנים, מפזרים מעט שומשום, ואופים כעשר דקות עד להזהבה. 
אם לא מגישים מייד, מצננים על רשת ושומרים בכלי אטום במקרר.



במהלך הקיפול למעטפה


אחרי האפייה


גיוונים 
מלוח: כל תערובת מתובלת היטב של ירקות או קטניות שאינם רטובים מדי; למשל, קרם התרד של הלזניה הטבעונית, או טוויסט על סמוסה הודית: מלית של תפוחי אדמה מבושלים ומעוכים עם כוסברה, מעט ממרח קארי וכף גדושה של אפונת גינה מבושלת.

מתוק:  מסדרים בתבנית שקעים שני ריבועים לא חופפים של פילו, מניחים בתוך כל שקע תפוחי עץ או אגסים קלופים וקצוצים שבושלו עשר דקות במים עם סוכר וקינמון, מסוננים. צובטים את ריבועי הבצק לשקיק. אחרי האפייה מפזרים אבקת סוכר. 


שקיקים מתוקים במלית פירות יבשים

בכל פעם שאני מבשלת דלעת, אני נזכרת בספר הילדים האהוב על הדלעת המופלאה: 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה