יום שני, 24 בפברואר 2014

לקחת אוכל לעבודה: סלט

מה לארוחת הצהריים? ברוב הימים, סלט. וכדי לא להתעכב בחיתוך במטבח של העבודה, אני מכינה אותו כבר בבית, בשיטת השכבות. אני יוצקת את הרוטב  לתחתית הקופסא, עליו אני מניחה ירקות קשים שמתאים להם אולי להתרכך מעט, וממשיכה עם שאר ירקות; בסוף הקופסא, החסה, שנשארת פריכה ורעננה. בהפסקת הצהריים אני מנערת הכול לתוך הקערה, מערבבת ונהנית מסלט טרי ולא סמרטוטי.

בכל בוקר, כשאני מכינה לי את הסלט, אני נזכרת בשכבות החול בבקבוקי "חול אילת". נדמה לי שכמעט בכל בית בישראל היו בשנות השישים של המאה שעברה בקבוקים פקוקים שבתוכם סצנה מדברית כלשהי, לפעמים עם גמל, מחול צבעוני. הבקבוק שלנו היה מתוצרת בית: הוריי חזרו מטיול סטודנטים במצפה רמון והביאו אתם שקיקים של החול הנובי הצבעוני, שאותו זילף אבי בעיטורים גאומטריים עדינים לתוך בקבוק מעבדה. במשך שנים רבות עיטר הבקבוק את אחד המדפים בספרייה בבית הוריי. אין לי מושג מה קרה לו.



רק בקופסא אטומה, אחרת יהיה בכי



סלט מודולרי לעבודה

קודם כול, חשוב להשתמש בקופסא אטומה היטב (Lock&Lock למשל), כדי שלא תיווצר שלולית רוטב בתיק. ברור שאפשר לגוון בירקות ובתוספות, רק להקפיד על הסדר.

הרוטב
2 כפות מיץ לימון טרי
1 כף שמן זית
מעט מלח אטלנטי
מעט עלי תימין יבשים

סדר הירקות, מלמטה (הצעה)

רבע אבוקדו חתוך לקוביות
3 כפות כרוב פרוס דק
1 גזר קצוץ
חצי פלפל אדום, כתום או צהוב, קצוץ
1-2 כפות ירקות אפויים ("אנטיפסטי")      ראו רעיונות בהמשך
כף פסטה או אורז
2 מלפפונים קצוצים
6 עגבניות שרי חצויות
6 עלי חסה ערבית, קצוצים

ירקות אפויים: רעיונות

מרפדים תבנית גדולה בנייר אפיה, מסדרים עליה את הירקות עם השמן והתבלינים. אופים לריכוך, משך הזמן תלוי בירקות ובחיתוך. כדי לשלוט בכמות השמן, אני חותכת את הירקות בקערה, יוצקת עליהם שתי כפות שמן ומערבבת היטב. מעבירה לתבנית, ומשתמשת בחתיכת ירק כדי לנגב את שאריות השמן מהקערה אל התבנית.

  • חצאי פטריות שמפיניון עם שום, שמן זית ופטרוזיליה קצוצה (כחצי שעה, רבע שעה ראשונה מכוסה)
  • צ'יפסים מקולורבי עם שמן חמניות ולימון, מוקפצים אחרי האפיה במעט שמן שומשום (כחצי שעה)
  • פרוסות בטטה בשמן זית עם מרווה (כחצי שעה)
  • פרוסות דלורית בשמן זית, מלח אטלנטי וחומץ בלסמי (כעשרים דקות, תלוי בעובי הפרוסות)
  • שעועית ירוקה קפואה, אפויה עם שום, עגבניות שרי ושמן זית (כחצי שעה)
  • סלקים קטנים שלמים עטופים בנייר אלומיניום עד לריכוך, מקולפים ופרוסים, מוקפצים בשמן חמניות עם סירופ רימונים, מעט ג'ינג'ר טרי מגורר, ומלח (כשעה, תלוי בגודל הסלק ובטריותו)


לאון ויצ'ולקובסקי, איסוף סלקים 2, 1911







2 תגובות:

  1. מראה שכבות מהמם, אהבתי. חבל שאני כל כך עצלנית ולא מכינה לעצמי.

    השבמחק
  2. מרילין, כדאי לך! זה לא מאמץ גדול והתוצאה כיפית :)

    השבמחק