יום רביעי, 30 באפריל 2014

פאי הגינה (התשובה הטבעונית לפאי הרועים)

"פאי רועים" או "פאי הבקתה" הוא מאכל אנגלי מז'אנר מאכלי העניים, שבו מחית תפוחי אדמה משמשת כבצק למלית של שאריות, במקור שאריות בשר. לגרסה הצמחונית/טבעונית מקובל לקרוא, ברוב שוביניזם, "פאי הרועָה". אני מאד אוהבת כל מאכל שיש בו תפוחי אדמה, ולגרסה שלי אני קוראת "פאי הגינה". בפסח הכנתי אותו במלית פטריות ואגוזים (שהשתמשתי בה למילוי תחתיות ארטישוק), והשבוע הכנתי אותו שוב במלית של תבשיל ירקות ועדשים עם קארי. אפשר להכין את תבשיל המלית במיוחד, ואפשר להשתמש בכל שאריות תבשיל. אפשר להכין הכול בתבנית אחת, או להכין בתבניות קטנות של טארטלטים, להגשה אישית, שאהובה עלי יותר.



פאי הגינה (לשישה סועדים)

מחית תפוחי אדמה
שבעה תפוחי אדמה
3 כפות שמן זית
מלח לפי הטעם
מעט מוסקט מגורר (לא חובה)

תבשיל ירקות ועדשים
½ כוס עדשים ירוקות שהושרו ב-2 כוסות מים לפחות שעתיים
2 כפות שמן קנולה
1 בצל בינוני, קצוץ דק
4 שיני שום, קצוצות
1 כף ג'ינג'ר מגורר
2 גזרים בינוניים, קצוצים לקוביות
1 פלפל אדום, קצוץ דק
1 כוס דלעת, קצוצה לקוביות קטנות
4 עגבניות שרי קצוצות
½1 כוסות מים
1 כף עלי קארי
כפית מחית קארי לא חריפה 
1 כפית כרכום
1 כף רוטב סויה
מלח לפי הטעם 
½ כפית גראם מסאלה

להרכבה
שמן לשימון התבניות ולזילוף

הכנה

להכנת מחית תפוחי האדמה, כדאי מאד להשתמש בשושנת אידוי בסיר לחץ: מקלפים את תפוחי האדמה וחותכים לחתיכות שוות בגודלן. מסדרים בשושנת האידוי, יוצקים שתי כוסות מים לסיר, שלא ייגעו בתפוחי האדמה, ומבשלים 15 דקות בלחץ לפי הוראות היצרן. מוציאים בזהירות מהמים, ומועכים מיד בממעך, כל עוד תפוחי האדמה חמים. מוסיפים שמן, ומלח לפי הטעם. לנמנעים מסיר לחץ (גם אני הייתי כזו עד לא מזמן), אופים את התפודים בקליפתם בתנור בחום בינוני עד לריכוך, מוציאים מהקליפה ומועכים. אפשר גם לבשל במים בסיר, אבל אז יש לייבש היטב את התפודים מהמים שנספגו בהם בבישול. 

במקביל, מכינים את תבשיל הירקות והעדשיםבסיר בינוני מחממים את השמן, ומאדים בו את הבצל עד להזהבה. מוסיפים שום וג'ינג'ר, מאדים דקה ומוסיפים את שאר הירקות. מטגנים 4-3 דקות, מוסיפים את העדשים המסוננות ואת המים.
מוסיפים מחית קארי, עלי קארי, רוטב סויה, כרכום, ומביאים בעדינות לרתיחה. מכסים ומבשלים על להבה קטנטנה כחצי שעה או עד שהגזר רך. בודקים מדי פעם אם צריך להוסיף מים. בסוף הבישול מוסיפים את הגראם מסאלה, ומערבבים. שימו לב: יישאר לכם עודף מהמלית, וניתן להקפיא אותו בהצלחה.

ההרכבה
כדאי שהתבשיל לא יהיה חם מדי בעת ההרכבה.
מחממים תנור לחום בינוני (170 מעלות צלסיוס).
משמנים את התבנית או הטארטלטים היטב, מצמידים שכבה דקה של מחית ועליה מסדרים את התבשיל. משתדלים שלא יהיה נוזלי מדי. מכסים בשאר המחית, זולפים מעט שמן ומסמנים פסים בעזרת מזלג. אופים כחצי שעה, עד שהמחית מזהיבה מעט.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה