יום רביעי, 23 ביולי 2014

מסלה דוסה - "קרפ" הודי במלית תפוחי אדמה

לארוחת הערב, החלטתי להכין מסלה דוסה. חברתי רחלי, שאוהבת אוכל הודי, שמעה את התכנית ותהתה: "אבל מי יטרח להכין מאכל כל כך מסובך?" כי זו אכן טרחה, ללא ספק. ואיכשהו, דווקא בימים מעיקים אלה, התחשק לי לטרוח, ואני ממליצה לכולם לנסות להכין את המעדן הזה, שאמנם דורש עבודה אבל אינו מסובך מדי.



טעמתי מסלה דוסה לראשונה במסעדה הודית בלונדון לפני עשרות שנים, ואני עדיין זוכרת את ההתפעלות וההתלהבות מהטעמים והמרקמים הנהדרים. בכל פעם שחזרתי לאותה מסעדה, וגם במסעדות הודיות אחרות, הזמנתי את המאכל הצנוע הזה: קרפ פריך מקופל על מלית של תפוחי אדמה מתובלים בעדינות בזנגוויל, כמון, כוסברה. 
נכון, הדוסה (הקרפ) שטיגנתי לא נראית כמו אחיותיה ההודיות האותנטיות, אבל טעמה מופלא והמלית - שפתיים יישקו! נכון, התהליך מתמשך על פני יממה, ונשארים בסופו כלים לא מעטים להדחה. תחליטו בעצמכם אם מתאים לכם או לא. במשך שנים שמרתי ב"מועדפים" שלי מתכונים לדוסה, ועכשיו אני מצטערת שלא ניסיתי אותם מזמן! לדעתי - ההשקעה שווה את הטרחה. שימו לב: אם נשמע לכם מוגזם להשרות אורז ועדשים, לטחון, להתסיס ולטגן דוסות, אפשר להכין את המלית, לעטוף אותה בעלי סיגר מהמקפיא ולטגן או לאפות. זה יהיה יותר סמוסה מאשר דוסה, אבל בהחלט טעים.

לתערובת הדוסה
1 כוס אורז
1/2 כוס אוּרָד דַּאל (נראה כמו עדשים לבנות, להשיג בחנויות כמו "מזרח ומערב")
מים 
כפית מלח

הכנה
שוטפים היטב את האורז ואת האורד דאל בשני כלים שונים, ומשרים בהרבה מים למשך לילה (או 12 שעות).
מסננים את מי ההשרייה, וטוחנים בבלנדר, לחוד, את האורז ואת הדאל עם עוד מים (בערך כוס לכל סיבוב). אני טחנתי בבלנדר של קנווד ישן מאד. נראה לי שתוצאות דומות יתקבלו במעבד מזון. מאחדים את העיסות הטחונות בקערה גדולה מאד, שתאפשר תסיסה של העיסה, מוסיפים מלח ומערבבים. אם העיסה מאד דחוסה ולא דלילה, מוסיפים מים.
מכסים את הקערה במגבת נקייה ומשאירים לתסיסה כשש שעות, בטמפרטורת החדר (לא במקרר).

לקראת סוף זמן התסיסה, מכינים את המלית (מסלה, בהמשך) ושומרים אותה בצד.

ולטיגון: מחממים היטב מחבת טפלון מאיכות טובה. מנגבים אותה בנייר מטבח ספוג בשמן, וכשהיא חמה יוצקים לתוכה כחצי מצקת של הבלילה. מסובבים את הבלילה במחבת באמצעות המצקת, עד שתכסה את כולו, מכסים את המחבת ומטגנים כשש דקות, עד שהדוסה לגמרי נפרדת מהמחבת. הופכים את הדוסה, מטגנים שתי דקות, מניחים על הדוסה שבמחבת כף גדושה מתערובת המסלה, מקפלים שני קיפולים, ממשיכים לטגן דקה או שתיים, ומגישים.
חוזרים על הפעולה, כולל ניגוב המחבת במעט שמן.
חשוב לצקת בכל פעם רק מעט עיסה, כדי שתתקבל דוסה דקיקה. חשוב לטגן בכיסוי ובסבלנות.
מספר הדוסות תלוי בגודל המחבת. מהכמות שכאן יתקבלו כשמונה דוסות במחבת בקוטר 26 ס"מ (קחו בחשבון פחת קלאסי של הדוסה הראשונה שלא מצליחה). 
אם נשארה עיסה ולא מספיק מסלה, אפשר להוסיף לה עשבי תיבול קצוצים ולטגן מעין "חביתת ירק".





למלית (מסלה)
5 תפוחי אדמה בינוניים
2 כפות שמן חמניות
1 כף עדשים אדומות
1 כף אגוזי קשיו קצוצים
1 כפית זרעי חרדל
2 בצלי שאלוט, קלופים וקצוצים דק
2 ס"מ ג'ינג'ר טרי, מגורר
2 כפיות עלי קארי מיובשים
1/8 כפית זרעי כמון
1/2 כפית אבקת כרכום
1/2 כוס מים
מלח לפי הטעם
2 כפות עלי כוסברה קצוצים

הכנה
מקלפים וחותכים את תפוחי האדמה לרבעים. מבשלים לריכוך (עשר דקות בסיר לחץ). חותכים לקוביות קטנות.
במחבת רחבה או ווק מחממים את השמן על להבה בינונית ומוסיפים העדשים האדומות, זרעי החרדל והקשיו הקצוץ. מטגנים כדקה, עד שהעדשים משנות לגמרי את צבען. מוסיפים את השאלוט הקצוץ ואת הג'ינג'ר וממשיכים לטגן כדקה. מוסיפים את הכמון ועלי הקארי, מטגנים דקה ומוסיפים את קוביות תפוחי האדמה. מערבבים ומועכים תוך כדי ערבוב. מוסיפים את אבקת הכרכום ואת המים, מערבבים היטב, מוסיפים כוסברה קצוצה ומכסים. מבשלים כעשר דקות. 


 מטגנים את העדשים עם הקשיו וזרעי החרדל

מוסיפים שאלוט קצוץ וג'ינג'ר

מוסיפים תפוחי אדמה, כרכום וכוסברה

מקפלים את הדוסה על המלית


בתיאבון!

7 תגובות:

  1. שתי שאלות:

    האם אפשר להשתמש גם בעדשים אחרות?
    אפשר להכין מראש?

    תודה

    נראה מיוחד ושונה


    השריף

    השבמחק
  2. תודה אחי :)
    שריף: קראתי שבהחלט אפשר להכין עם עדשים אחרות. הייתי הולכת על אדומות. ספרי לי אם תנסי.
    לגבי הכנה מראש: עקרונית זה משהו שאמורים להכין ולאכול במקום, אבל (א) בהחלט אפשר להכין את הבלילה ולשמור במקרר אפילו לפני ההתססה. עשיתי זאת למען הניסוי, וטיגנתי למחרת קרפים עם עשבי תיבול ותרד - יצא מעולה (ב) גם את המסלה דוסה שנשארה חיממתי למחרת, והיה בהחלט טעים. (ג) לא ניסיתי טיגון הדוסות מראש ומילוי מאוחר יותר.

    השבמחק
  3. תודה! באמת טעים - למרות העבודה המרובה :-)

    השבמחק
  4. נראה מעולה, אפשר להחליף אתתפוחי האדמה בבטטה? או בירק אחר?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי! אין סיבה לא להחליף בבטטה או בכרובית... אבל לטעמי בלי תפוח אדמה "זה לא זה"! אם תנסי אשמח לשמוע תגובה איך יצא! בהצלחה

      מחק