יום שני, 20 ביולי 2015

ספר בישול הודי-טבעוני: תבשיל תרד, אורז, עדשים וחומוס


ריצ'ה הינגל, בעלת הבלוג העשיר והמרתק  Vegan Richa,  הוציאה לאור ספר בישול הודי-טבעוני שמקבץ מתכונים מהבלוג וחדשים. הספר הזה הוא פשוט אוצר בלום!   יש בו הקדמה מפורטת על המטבח ההודי, הסברים על התבלינים, הקטניות ודרכי ההכנה, תערובות תבלינים להכנה בבית ומתכונים פשוט מעולים ולא מסובכים. 


הספר: רוצו לקנות!

בשבועיים מאז שהגיע אלי הספר הספקתי להכין ממנו חמישה שישה מתכונים וכל אחד היה מוצלח, מדויק, מיוחד וטעים.  הפרקים שבו מכסים כל מה שתרצו להכין מהמטבח ההודי ולדעת עליו. אל תוותרו על הספר הזה: אוכל הודי זה בכלל לא רק קארי חריף! אם אתם חוששים מחריפות, אפשר להשמיט או להפחית את כמויות הפלפל.

בעמוד של הספר באמזון אפשר לדפדף ולהתרשם מתוכן העניינים. אני קניתי את העותק שלי דרך האתר Book Depository שעושה משלוחים חינם לישראל. הספר הגיע תוך פחות משבוע! שימו לב, ריצ'ה תורמת חלק מהרווחים לעמותות למען בעלי חיים בהודו (רשימה ולינקים בסוף הספר).

לאתר המופלא של ריצ'ה, שם אפשר לקרוא גם על דרכה לטבעונות, לחצו כאן.

ולמתכון עצמו (מפורסם כאן ברשות ריצ'ה ובאישורה)


קדירת חומוס ותרד עם עדשים ואורז

 מהפרק "ארוחות בסיר אחד". נכון, הרשימה ארוכה, אבל ההכנה פשוטה ומשתלמת מאד: מטגנים את הבצל עם חלק מהתבלינים, טוחנים תרד/מנגולד עם שאר התבלינים ועם העגבניות, מצרפים לסיר עם האורז, החומוס והעדשים ומבשלים. הריח שמתפשט במטבח בעת הבישול הוא קדימון לטעם המעודן, העשיר. כמו בכל המתכונים בספר, יש כאן מעט מאד שמן, ותבלון מדוייק להפליא. 

רכיבים
1 כפית שמן חמניות
½ כוס בצל סגול קצוץ
1 ס"מ פלפל ירוק חריף
½1 כפיות גארם מסאלה
¼ כפית קינמון טחון
¼ כפית הל טחון
½ כפית כמון טחון
2 עגבניות גדולות קצוצות (2 כוסות)
3 כוסות דחוסות עלי תרד או מנגולד
4 שיני שום
½2 ס"מ שורש זנגוויל, מגורר
¼ כפית פלפל שחור שלם (או גרוס לפי הטעם)
2 כפיות חומץ תפוחי עץ
2 כוסות מים (או ½2 לנזיד נוזלי יותר)
1 עד ¼1 כפיות מלח
½ כפית סוכר או סירופ מייפל
⅓ כוס עדשים אדומות, שטופות ומסוננות
⅓ כוס אורז, שטוף ומסונן
½1 כוסות גרגרי חומוס מבושלים (אפשר מקופסא)
2 כפות קשיו קצוץ
½ כפית שבבי צ'ילי
½ כפית מיץ לימון




הכנה

מחממים את השמן בסיר על להבה בינונית, מוסיפים את הבצל והפלפל החריף ומטגנים עד שהבצל נהיה שקוף. מוסיפים גארם מסאלה, קינמון, הל וכמון, מערבבים היטב ומטגנים דקה.

מעבירים לבלנדר את העגבניות, התרד/מנגולד, השום, הזנגוויל, הפלפל השחור והחומץ עם כוס מים וטוחנים למחית חלקה. מוסיפים לסיר יחד עם האורז, העדשים והחומוס בתוספת כוס עד כוס וחצי מים. מוסיפים מלח וסוכר, מכסים ומבשלים כחצי שעה. מערבבים במהלך הבישול. טועמים, מתקנים טעמים ומבשלים עוד כעשר דקות אם צריך (לספיגת נוזלים). מוסיפים קשיו קצוץ ומגישים בתוספת שבבי צ'ילי ומיץ לימון.

גיוונים: אפשר להחליף את האורז בקינואה, קוסקוס, בורגול. אפשר להוסיף ירקות קצוצים כגון בטטה או כרובית.




בתיאבון!

יום ראשון, 12 ביולי 2015

עוגת תפוחים, אגוזים ושוקולד (עוגת לולו טבעונית)

Please scroll down for English
את לולו הכלבה מצאו חברים של אחייני על חוף הים. "נראה לי שאמא שלי תקח אותה," אמר אדם, ואכן, היתה זו אהבה ממבט ראשון בין אחותי לגורה הלבנה, היפה. כדרכם של גורים, לולו לעסה מכל הבא ללסת: אלבומי תמונות, ספרים, נעליים. ויום אחד, במסיבת יום הולדת לאדם, כשהלכתי לפרוס את העוגה החביבה עליו, גיליתי שלולו השובבה חיסלה מחצית ממנה... כך זכתה העוגה לשם "עוגת לולו".
התגעגעתי לעוגה הזו במעבר לטבעונות, אבל חששתי לטבען אותה פן אתאכזב. הגילוי המופלא של שיקוי הקסמים, מי בישול קטניות,* המריץ אותי לנסות. היה שווה. עוגת לולו חזרה לרפרטואר: עוגת תפוחים עם שוקולד ואגוזים, מבושמת בתבלינים. 



עוגת תפוחים אגוזים ושוקולד (עוגת לולו)


רכיבים
1 כוס קמח לבן
1 כוס קמח כוסמין מלא
2 כפיות אבקת אפיה
 2 תפוחי עץ חמוצים  
1 כף קינמון
1 כפית זנגוויל טחון
⅛ כפית ציפורן טחון או הל, או גם וגם
1 כוס שמן (לא שמן זית)
1 כוס סוכר (חצי לבן וחצי חום)
7 כפות נוזל מקופסת שעועית/חומוס
1 כפית תמצית וניל
100 גר' שוקולד מריר, קצוץ (אפשר גם שוקולד צ'יפס)
½  כוס אגוזי מלך קצוצים (50 גרם) 
21 כפות זנגוויל מסוכר קצוץ דק  

הכנה
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס).
מסננים את נוזל הקטניות ומקציפים.
מערבבים שמן, סוכר ותבלינים. מוסיפים את נוזל הקטניות המוקצף ואת תמצית הווניל. מקלפים תפוחים, מגלענים, חותכים לקוביות קטנות ומוסיפים לתערובת.
מנפים קמח ואבקת אפייה ומוסיפים לתערובת. מערבבים רק עד להאחדה. מוסיפים שוקולד קצוץ, אגוזים וזנגוויל מסוכר קצוץ. מערבבים.
מעבירים לשתי תבניות אינגליש קייק או לתבנית עגולה אחת בקוטר 24 ס"מ (אפשר גם בתבניות חד-פעמיות אישיות).
אופים כארבעים דקות עד שעה, תלוי בתנור ובגודל התבנית.
העוגה נשמרת היטב במקרר ומתנהגת יפה בהקפאה.




*שיקוי הקסמים: האם יש טבעונים שעדיין לא שמעו על ההמצאה הגאונית הזו? מי הבישול או מי השימור (מקופסת שימורים) של חומוס, שעועית או כל קטניה אחרת. צריך לנסות ולראות בעיניים את הפלא: הנוזל המופלא מלבין וגדל בקערת ההקצפה! אפשר להשתמש בו להכנת מרנגים, עוגיות מקרון, להדבקת קציצות ומה לא... יש קבוצת פייסבוק (באנגלית, עם גולשים מכל העולם) ייעודית לדיונים מרתקים ותמונות של כל הנסיונות המוצלחים והכושלים של שימוש בנוזל הפלא, שהודבק לו באנגלית הכינוי "אקווה-פאבה" כלומר מי קטניות. הבלוגר גוס וולט מתעד את הפלא ויצירותיו כאן.
במתכון הזה השתמשתי בנוזל מקופסת שעועית לבנה משומרת. כדאי למצוא מוצר דל בנתרן. או להכין לבד בבית בלי מלח: לבשל בסיר לחץ ולהקפיא את הנוזל במנות לשימוש עתידי.

והנה לולו היפה: 




 עם דובי שהצטרף למשפחה


Apple, Walnut and Chocolate Cake
(with aquafaba)

This was one of my favourite cakes pre-vegan times: spice-scented, rich with apples, walnuts and chocolate. We call it Lulu Cake because when Lulu (see pictures above) was a puppy she went into the kitchen, jumped on the counter and devoured half a cake I made for my nephew's birthday. I had not made it since becoming vegan, but decided to give it a try with aquafaba. Success. Great success.

Ingredients
1 cup plain wheat flour
1 cup spelt flour
2 teaspoons baking powder
2 granny smith apples (or similar, cooking apples)
1 Tablespoon ground cinnamon
1 teaspoon ground ginger
⅛ teaspoon ground cloves or ground cardamom – or both
1 cup sunflower oil
1 cup sugar (half white half brown)
7 Tablespoons aquafaba
1 teaspoon vanilla paste
100 gram bittersweet vegan chocolate, chopped
½ cup (50 gram) chopped walnuts
1-2 Tablespoons chopped crystallized ginger 
   
Preparation
Preheat oven to medium heat (180 degrees Centigrade). Strain the aquafaba and whip. In a medium-size bowl, mix oil with sugar and spices. Add whipped aquafaba and vanilla paste. Peel and finely chop apples. Add to bowl. Sift flour and baking powder into the bowl and mix. Add chopped chocolate, walnuts and crystallized ginger.
Transfer into baking pans (two medium oblong pans or one 24-cm round cake tin) and bake 40 to 60 minutes, depending on oven and pan size.
Keeps well refrigerated. Freezes well.