יום ראשון, 22 בינואר 2017

עוגות זעפרן או עוגות לוסיה הקדושה

זעפרן, מלך התבלינים, יקר כל כך ושווה כל כך. קמצוץ ממנו מעמיק את טעמו של כל תבשיל או מאפה. אומרים שהזעפרן היה בין הרכיבים של הקטורת שהועלתה פעמיים ביום בבית המקדשושריחה העז הגיע עד יריחו וגרם לעזים שם להתעטש. אני פותחת את אריזת הצלופן הצהובה של הזעפרן שקניתי במחיר מבצע, ונזהרת לא להתעטש: שלא יתפזר לי, זה יקר מדי! בדרך כלל אני משתמשת בזעפרן בתבשילים מלוחים, למשל בריזוטו, אבל גם במאפים מתוקים הוא מוצלח מאד.
הכנתי עוגות זעפרן של מחוז קורנוול, באנגליה: לדברי המקומיים, הזעפרן הגיע אליהם כבר עם הסוחרים הפיניקיים באלף השני לפני סה"נ. בארצות סקנדינביה מכינים עוגות דומות בצורות האות S, ומכנים אותן "העוגות של לוסי" לכבוד לוסיה הקדושה, שהביאה מזון לנוצרים שהתחבאו בקטקומבות מאימת הקיסרים רודפי-דתם. 
את הזעפרן משרים במעט נוזל חם לפחות שעה, כדי שטעמו ייפתח. תענוג להיות במטבח בשעה זו, הריח משכר וממכר.


עוגות זעפרן מבצק שמרים

רכיבים
קמצוץ זעפרן מאיכות טובה
1 כף מים חמים
500 גרם קמח לבן
1 כף שמרים יבשים
100 גרם סוכר חום
קמצוץ מלח
⅛ כפית מוסקט מגורר (לא חובה, ואפשר להמיר בחצי כפית קינמון)
50 גרם חמאה טבעונית (או מחמאה/מרגרינה)
1 כוס חלב סויה פושר ועוד כמה כפות חלב סויה/מים לפי הצורך
2 כפות קליפת תפוז מסוכרת, קצוצה (אפשר להמיר בצימוקים)

להברשה
1 כף אבקת סובר
2 כפיות מים
1 כפית שמן

הכנה
בקערה קטנה משרים את הזעפרן במים החמים, ומחכים לפחות שעה.
מנפים את הקמח לקערת המיקסר, מוסיפים שמרים, מלח, סוכר ומוסקט או קינמון, מערבבים. מפוררים את החמאה הטבעונית לתוך הקמח. מוסיפים את חלב הסויה והזעפרן עם נוזל ההשריה, מערבבים. אם צריך עוד נוזל, מוסיפים בהדרגה, כף אחת בכל פעם. מוסיפים את קליפת התפוז הקצוצה ומערבבים היטב. לשים כעשר דקות, עד שהבצק חלק ונעים. מכסים את הבצק ומתפיחים כשעה להכפלת הנפח.
קורצים מהבצק עשר יחידות בגודל שווה, ומעצבים לאות S  או לכדורים. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מכסים במגבת נקייה ומחכים להתפחה, כארבעים דקות.
מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות צלסיוס). בקערה קטנה מערבבים את רכיבי ההברשה ומברישים כל עוגה קטנה. אופים כעשרים דקות. אפשר לפדר באבקת סוכר לפני ההגשה.
שימו לב: טעמו של אגוז המוסקט ייחודי ולא אהוב על כולם. אם אתם לא בטוחים... לכו על קינמון.

בצורת האות S
או עוגה קטנה עגולה
בתיאבון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה